...sememangnya takdir yang tadbir hidup kita..tapi kita masih diberi hak untuk tadbir takdir itu...

Sunday, February 6, 2011

MENGUBAT JIWA LARA…
Salam 1Malaysia sume..apa khabar anda..harapan sye smge kita sume sntse berada di bawah naungan dan limpah kasih sayang-Nya..amin..selamat bertemu kembali dlm entri terbaru sye iaitu berkaitan ‘MENGUBAT JIWA LARA’..

Idup ni x ubah cam putaran roda..ada kala kita di atas, dan ada kala kita pasti di bawah..perasaan kita juga sama seperti roda yg kita umpamakan..jika kita perhatikan betul2..kita mempunyai dua roda dalam idup kita iaitu RODA KEHIDUPAN dan RODA PERASAAN..tul x?

Kte mgkin mdh dpt bantuan ble duk di RODA KEHIDUPAN coz pasti rmai yg akan kasihan melihat keadaan kte..tp bg RODA PERASAAN pula, tidak begitu. Ini kerana, perasaan kte xdpt dirasakan oleh org len..

Secara fizikalnya, kte ada byk duit, tp secara perasaannya kte mgkin sedang berduka. Kedukaan dalaman ini xmmpu dirasai oleh sesiapa kecuali dr sdn.Kte mgkin menyatakan bhwa kte berduka tnpe menyedari yg org len jg sdang berduka. Itulah yg dikatakan jiwa lara.

“Jiwa lara adalah satu bentuk kesedihan tnp ekspresi yg xdpt diolah dgn kte2 melainkan dgn keluhan…”

Jiwa lara merupakan satu drpd penyakit yg memberi kemudaratan dlm jgka mse pnjg. Ada kalanya, dlm mengharungi keadaan jwe lara ni, kte xtau pd spe nk diluahkn. Seharusnya, ubat yg paling mujarab bg jiwa lara ialah  meluahkn apa yg terbuku di hati.Luahan itu akn dpt menyembuhkn jiwa lara biarpun anda kurang mempercayainya.
Namun, harus diingatkn spye berhti2 dlm memilih teman tuk meluahkn perasaan coz dikhuatiri perkara tersebut turut smpai ke pengetahuan org len. Sekiranya perkara tersebut terjadi, maka jiwa yg lara akn bertambah lara…

KAUNSELOR SEBAGAI UTUSAN ALLAH…

Ek????stju x anda klu sye ckp g2?dlm jutaan manusia yg anda plih tuk mengadu..dtglah bertemu kaunselor…kaunselor ialah insan yg tepat utk dituju sekiranya ada masalah..Insyaallah rintihan anda akn didengari dengan penuh empati..yakni perasaan ‘merasai’ apa yg dbebani anda..kaunselor akan sedaya upaya memberi tumpuan dan membantu mempermudah terhadap masalah yg anda hadapi…insyaallah…apa yg pntg kaunselor adalah berpegang kpd etika kerahsiaan di mana anda xperlu isau tentang apa shje yg anda kgsikn..sumenye adlh antara anda dan kaunselor…

So..jgn pendam2 tau…ade prob..roger2..helo2..ketuk2..

“kami sedia membantu..insyaallah”

Atau anda merasa masalah yg dihadapi terlalu personal tuk dikgs n xsggp diluahkn???jgn isau..anda masih ada ikhtiar len iaitu mengadu pada Allah s.w.t..

 “dan apa2 nikmat yang kamu ada maka adalah ia dari Allah; kemudian apabila kamu ditimpa kesusahan, maka kepadaNya lah kamu meraung meminta pertolonga”
                                                                                                                                              (surah An-Nahl:53)


sekian...fikir2 kn...^..^

No comments:

Post a Comment